Artikel
Rapportering
Styrelsearbete

13 augusti 2025

Lästid:

0 min

Från data till beslut – så ger visualiserade KPI:er verkliga resultat.

Att mäta är inte nog. För att KPI:er ska driva verklig förändring krävs insikt, känsla – och en tydlig bild av vart ni är på väg.
Målstyrningsexperten David Holmberg delar sina bästa råd för hur visualisering kan skapa fokus, engagemang och resultat i vardagen.
Många ledare brottas med frågan: Hur får man KPI:er och målstyrning att fungera i praktiken?
Visualisering förvandlar data till handling. Att mäta är en sak – att få siffrorna att göra skillnad i vardagen är något helt annat. Målstyrningsexperten David Holmberg berättar hur ledare kan ta verkliga beslut, styra i rätt riktning och få hela organisationen att förstå: vart ska vi – och hur går det?

Siffror räcker inte – vi behöver känna något

– Det händer inte så mycket i magen när man ser att det står 638 i en rapport, säger David Holmberg. Människor behöver känna något för att tänka till och agera på sina insikter. Visuell uppföljning har förmågan och kraften att väcka känslor som skapar engagemang – något siffror i en tabell sällan gör.
Det är inte bara en fråga om form. Det handlar om förståelse. Att tydligt visa gapet mellan nuläge och mål hjälper medarbetare att förstå varför något behöver hända, och kan tillsammans komma fram till vad som behöver förändras. En bra visuell översikt gör det abstrakta konkret.
Vi är också tränade att reagera på signaler. Rött betyder stopp, grönt betyder kör. Därför fungerar signalfärger, grafer och tydliga styrningsindikatorer så bra – de aktiverar både hjärna och magkänsla.
Visuell uppföljning väcker känslor och skapar engagemang – något siffror i en tabell sällan gör.

David Holmberg

Målstyrningsexpert och vd på The Information Company

En gemensam dashboard – grunden för samsyn och samarbete

Många organisationer gör jobbet med att ta fram mål och samla in data. Men sedan fastnar siffrorna i ledningsgruppen.
– Alla vill egentligen veta hur det går. Men om informationen är utspridd på olika håll, eller bara finns i ett verktyg som någon i ledningen har koll på, då blir det omöjligt för medarbetare att fatta rätt beslut i vardagen, säger David.
En tydlig, lättförståelig dashboard gör det möjligt för alla: ledning, styrelse och medarbetare att ha samma bild av läget. Det skapar förutsättningar för att prioritera rätt, fatta gemensamma beslut och agera i linje med strategin.
– I grunden handlar det om att kunna svara på två frågor: Vart ska vi – och hur går det? säger David.

När visualisering blir ledarskap i praktiken

I en av de organisationer David arbetat med valde vd:n att ändra upplägget på företagets månadsmöten. Istället för att summera projekt och framgångar inleddes varje möte med en genomgång av den övergripande strategin och dess viktigaste mätpunkter. Med hjälp av en visuell verksamhetsöversikt får organisationen snabbt koll på hur det går, varför det ser ut som det gör, och vilka åtgärder som krävs framåt.
Resultatet blev ett tydligare fokus på det som faktiskt påverkade målen och ett ledarskap där hela organisationen involverades i det gemensamma ansvaret för förflyttningen.

Fokusera på rätt mätpunkter

Det är lätt att samla in mängder av data – men mer information betyder inte bättre styrning.
– Om du har 30 mått och alla säger olika saker, då beskriver de bara ditt nuläge. De hjälper dig inte att fatta några beslut. Visuell uppföljning ska inte visa allt – den ska visa det viktigaste, säger David.
Han delar in mått i tre kategorier:
  • mått som visar vart vi ska
  • mått som visar om vi håller oss inom ramarna
  • och mått som hjälper oss analysera.
Visualisera det som driver verksamhetsförflyttningen – inte allt runtomkring. Det kräver också att man vågar prioritera.
David betonar vikten av att välja bort. Ju fler datapunkter som presenteras, desto större är risken att de drar fokus från det som verkligen spelar roll.

Från visualiserade KPI:er till resultat i vardagen

– Dashboards löser inga problem. De signalerar bara att något behöver hända, säger David.
Visuell uppföljning gör det möjligt att se – men det är ledningen som behöver ta konsekvenserna. De organisationer som lyckas allra bäst är de som har modet att följa upp på riktigt. Att analysera varför det går som det går, fatta nya beslut, omfördela resurser och fortsätta följa upp.
– De flesta följer upp ett mål och ser att det lyser rött – alltså när ett resultat avviker från målet eller inte når upp till en förväntad nivå – och säger: “Gud vad synd. Vi satsar bättre nästa månad.” Men då har man missat möjligheten att fatta faktabaserade beslut som faktiskt förändrar något.
En viktig nyckel är att genomföra grundorsaksanalyser. När en viktig mätpunkt i dashboarden visar avvikelse från målet behöver frågan Varför? ställas. Vad är den verkliga orsaken? Det är först då besluten blir både effektiva och kostnadssmarta.
– De som har svart bälte i det här gör analysen innan de börjar brainstorma åtgärder, säger David.
Och för att det ska bli verklighet krävs mer än mod – det krävs också nyfikenhet:
– Organisationerna som klarar sig bäst inom målstyrning är nyfikna. De vågar prova sig fram, testa nya vägar, justera och göra annorlunda. Och de är inte rädda för att testa nytt, justera resurser och fatta tydliga beslut.

Ett digitalt verktyg som faktiskt används

System som Boardeaser kan göra stor skillnad, om de används rätt. David lyfter vikten av att styrningsverktyget är enkelt, tydligt och gemensamt.
– Ett system som ger alla samma bild av hur det går – oavsett om du sitter i styrelsen, i ledningsgruppen eller är medarbetare – det är ovärderligt. Det måste vara en dashboard som alla kan förstå, och där ingen behöver gissa vad färgerna eller siffrorna betyder.
Han varnar samtidigt för att införa ännu ett system som bara blir en rapporteringsyta.
– Det får inte bli ett system som “någon har koll på” och andra bara matar. Det måste bli en del av styrningen. Då blir det ett verktyg som stöttar både beslutsfattande och vardagligt agerande.
Visualisering är ett verktyg. Men det är människor, beslut och beteenden som förflyttar organisationen. När samsyn möter mod, skapas verkliga resultat.

Så skapar verksamhetens mått på framgång verklig effekt

För att KPI:er ska driva resultat krävs mer än att bara mäta. När ledningen fokuserar på ett fåtal relevanta mått, visualiserar utvecklingen, analyserar avvikelser och omsätter insikterna i beslut – då blir strategin verklighet i vardagen.

Vill du veta mer?

Vill du få fler konkreta tips på hur visualisering kan ta din målstyrning till nästa nivå? Anmäl dig här till vårt webbinarium ”Från strategi till resultat”.

Experter på målstyrning och uppföljning

Om David Holmberg och The Information Company
Med en övertygelse om att tydliga mål gör verklig skillnad grundade David Holmberg The Information Company – en partner för organisationer som vill skapa riktning, resultat och engagemang genom effektiv målstyrning.
Som grundare, rådgivare och föreläsare hjälper David företag och ledare att koppla strategi till vardag genom forskningsbaserade metoder och praktiskt stöd. The Information Company kombinerar digitala verktyg med expertis för att göra målstyrning mätbar, agerbar och meningsfull – alltid med fokus på affärsnytta och människors motivation.
Läs mer om The Information Company
Ikon external
Artikel
Rapportering
Styrelsearbete

Kunskap & Inspiration

Kunskap & Inspiration
Porträtt av Fredrik Ljung
Kundcase
Rapportering
Due Diligence

Så fick Stockmarck en strukturerad målstyrning – med Boardeaser.

Hur arbetar man effektivt och strukturerat mot sina mål i en stor koncern? För investmentbolaget Stockmark blev svaret att gå från manuell till automatiserad uppföljning med Boardeaser. Resultatet – bättre kontroll och ett större engagemang i målen.
3 min lästid
Boardeaser logotyp