En strategi kan vara hur välgenomtänkt och ambitiös som helst – men om den inte etableras ordentligt i verksamheten skapar den ingen förändring och inget verkligt värde. Det räcker med andra ord inte att ledningsgruppen är överens om företagets riktning de kommande åren; för att den strategi man arbetar fram ska bli verklighet behöver hela organisationen börja agera i linje med den.
– Förändringen och värdet uppstår först när medarbetarna börjar agera i linje med strategin – när de fattar sina beslut och startar eller avslutar projekt utifrån strategin. Annars faller den snabbt platt, säger David Holmberg, grundare av The Information Company.
I över ett decennium har David hjälpt företag att gå från strategi till faktisk förändring – genom att konkretisera, kommunicera och följa upp mål. I den här artikeln berättar han om de vanligaste fallgroparna som brukar göra att strategin fastnar och inte skapar några verkliga resultat.
&w=3840&q=75)
Få konkreta verktyg för att lyckas med era mål.
Från strategi till resultat – så skapar du verklig effekt med målstyrning.
Hur säkerställer du att er strategi inte stannar på pappret? Tillsammans med David Holmberg, expert på målstyrning får du ta del av en beprövad metod för att omsätta strategi till konkreta resultat – med fokus på samsyn, ansvar och engagemang i hela organisationen.
De tre vanligaste fallgroparna
1. Man tror att en pampig kick-off räcker
En vanlig fälla som många faller i är att man lägger en massa tid och energi på att ta fram en snygg presentation och berättar om den nya strategin på en kick-off. Sedan tror man att strategin ska få liv av sig själv och släpper den därifrån.
– Många presenterar strategin på en kickoff och tror att det räcker. Men sedan går alla hem och jobbar på som vanligt. Det finns nämligen ofta en tro på att det är någon annan som behöver förändra sitt beteende för att målen ska nås – inte jag, förklarar David.
2. Strategin är inte tillräckligt konkret
Ett annat vanligt misstag många gör är att man inte konkretiserar strategin tillräckligt utan låter den förbli svepande och visionär – och därmed också vag. Det gäller att våga välja vad man ska arbeta mot, och för att göra det måste man även välja bort det som är mindre viktigt. Det är först då strategin kan bli så pass konkret att man kan börja använda den i praktiken.
Du måste helt enkelt översätta strategin till något som dina medarbetare kan förstå och agera på i sin vardag. Man måste vara specifik och tydlig om strategin ska skapa värde.
– En bra strategi kräver att man vågar välja bort. Det är i avvägningen – inte i ambitionerna – som riktningen uppstår.
David förklarar att en strategi måste innebära ett val – inte en självklarhet. Allt för ofta stannar strategin vid sådant som ingen kan ifrågasätta, men som inte heller hjälper någon att prioritera.
– Det är lätt att fastna i fluffiga formuleringar: ’Vi ska ha nöjdast kunder, högsta tillväxten, högsta lönsamheten och högst medarbetarengagemang.’ Men det är inte strategi – det är självklara ambitioner. Riktningen, och värdet, uppstår först när man väljer bort något för att prioritera något annat.
“
De flesta människor vill känna att deras arbete bidrar till något större – det skapar motivation.
&w=3840&q=75)
David Holmberg
Målstyrningsexpert och vd på The Information Company
3. Målen sätts upp men uppföljningen glöms bort
Det är som sagt väldigt viktigt att sätta tydliga mål som linjerar med strategin, men det är faktiskt ännu viktigare att följa upp målen regelbundet.
– Forskning visar att det till 20 % handlar om att sätta rätt mål – men hela 80 % handlar om att följa upp de målen. Det är nämligen genom uppföljning som vi påminns, korrigerar och förstärker beteenden – och på så sätt uppnår resultat, förklarar David.
Regelbunden uppföljning skapar en naturlig feedbackloop där vi kontinuerligt svarar på frågorna vart är vi på väg, hur går det, vad behöver vi göra mer eller mindre av? Då blir även riktningen framåt mer konkret för alla inblandade och strategin och målen får en naturlig plats i det vardagliga arbetet. När uppföljningen saknas, försvinner även riktningen.
En tydlig strategi skapar engagemang – men en vag strategi dödar motivationen
Konsekvenserna av att strategin fastnar uppe i ledningsgruppen kan vara mer förödande än många tror. Når den inte hela vägen ut, till alla som berörs av den och den riktning företaget rör sig i, blir det väldigt svårt för medarbetarna att förstå hur deras arbete bidrar till företaget. Och om man inte förstår varför det arbete man gör är viktigt falnar snabbt engagemanget.
– De flesta människor vill förstå vad deras arbete bidrar till. De vill känna att de är en del av något större – ett syfte. Det skapar motivation, förklarar David.
– Att vara för försiktig och tänka att ‘vi kan inte kommunicera strategin, den är för känslig’ är ofta ett tecken på att man inte litar fullt ut på sina medarbetare. Det beror ofta på att man tror att allt för transparent information skulle leda till att folk fattar konstiga beslut. Men jaghar sett om och om igen att det är precis tvärtom. När medarbetarna har all information kan de börja fatta beslut utifrån den satta strategin – och då är vi ju på helt rätt väg, avslutar han.
Lär dig mer om hur din strategi kan skapa reella resultat på vårt webbinarium i höst
Vill du få mer konkreta tips och verktyg för hur du kan arbeta med din strategi för att skapa verkliga resultat? I höst kommer vi anordna ett webbinarium tillsammans med David Holmberg och The Information Company med temat “Från strategi till resultat – så skapar du verklig effekt med målstyrning.”
– Vi kommer gå igenom hur man jobbar med styrning, mål och strategi på riktigt – och hur man får det att hända i vardagen, hintar David.
Läs mer om webbinaret och anmäl dig här!
&w=1920&q=75)
Experter på målstyrning och uppföljning
Om David Holmberg och The Information Company
Med en övertygelse om att tydliga mål gör verklig skillnad grundade David Holmberg The Information Company – en partner för organisationer som vill skapa riktning, resultat och engagemang genom effektiv målstyrning.
Som grundare, rådgivare och föreläsare hjälper David företag och ledare att koppla strategi till vardag genom forskningsbaserade metoder och praktiskt stöd. The Information Company kombinerar digitala verktyg med expertis för att göra målstyrning mätbar, agerbar och meningsfull – alltid med fokus på affärsnytta och människors motivation.
Dela